„… život nekráčí zpět a nezastavuje se u včerejška.“ Chalíl Džibrán

Program energetického vzdělávání byl na naší škole realizován formou odborných seminářů pro žáky druhého stupně základní školy. Žáky programem provázeli erudovaní odborníci Mgr. Roman Michálek MBA a Ing. Karel Vraný, PhD.

První setkání s žáky bylo věnováno historii – vývoji spotřeby energie a jednotlivým typům elektráren a strojů (parní stroj). Žáci hledali odpovědi na otázky: Jak se elektřina vyrábí? Jak funguje žárovka? Jak zjistíme spotřebu elektřiny? Ověřovali si své poznatky nad praktickými ukázkami.

Druhý seminář se zaměřil na současnost; výrobu elektřiny a diagramy její spotřeby v domácnosti, podniku a při pracovní špičce. Sledovali na grafech výkon jednotlivých elektráren u nás: uhelné, jaderné, přečerpávací, vodní, fotovoltaické, větrné, na bioplyn a štěpku. Praktickou ukázku výroby elektrické energie vnímali prostřednictvím dynama na jízdním kole.

Závěrečné setkání na téma energetického vzdělávání bylo zaměřeno na výhledy do budoucnosti. Žáci se dozvěděli, čím se zabývá a proč je důležitý Kjótský protokol. Zamýšleli se nad obnovitelnými zdroji energie. Kriticky vnímali důsledky budování dálnic v deštných pralesích, co s sebou přináší nárůst počtu obyvatel, co znamená ve svém důsledku těžba neobnovitelných zdrojů, jako ropa nebo uhlí.

Na závěr se žáci zabývali různými scénáři vývoje energetiky. Od optimistických náhledů na omezení těžby fosilních paliv, přes pohled realističtější, který předpokládá rovněž méně fosilních paliv, avšak velmi pozvolna s jejich postupným úbytkem na planetě, až po scénář pesimistický, kdy se vyčerpají přírodní zdroje dříve, než je bude možno plně nahradit těmi obnovitelnými.

Semináře nabídli žákům řadu informací, ale také podnětů k zamyšlení se nad budoucností. Byl žáky i vyučujícími velmi kladně přijat, všichni by uvítali jeho pokračování.